وقتی عید مهربان می‌شود


با همت سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران پویشی برای نوروزی متفاوت؛

وقتی عید مهربان می‌شود/ اجرای طرح عید مهربانی در سه بخش

روزهای عید و سال جدید برای همه، روزهای متفاوتی است. به همین دلیل تلاش همگان بر این است تا خود را به بهترین شکل برای فرا رسیدن سال نو آماده کنند؛ اما عده‌ای پا را فراتر می‌گذارند و به جز توجه به خود برای آماده شدن در سال جدید به دیگران هم نیم‌نگاهی دارند تا آنها را نیز برای رسیدن سال نو آماده کنند. این دسته از افراد کم نیستند و شاید برخی از آنها شرایط لازم برای کمک به دیگران را نداشته باشند.

  

به گزارش تهران نیوز ، به همین منظور سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران شرایطی را فراهم کرده است تا هر کس از ظن خود به کمک، یاری و شادی نیازمندان بشتابد. کمپین عید مهربانی با سه روش متفاوت راه‌اندازی شده تا از طریق این سه روش، همیاری خود را به اثبات برسانند. برای آنکه بیشتر با کمپین عید مهربانی و نحوه کارکرد این سه روش آشنا شوید با معاون رفاه و مشارکت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

اجرای طرح عید مهربانی در سه بخش
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران از نصب باکس‌های عید مهربانی در فروشگاه‌های منتخب شهروند خبر داد و گفت: «از روز جمعه ۲۰ اسفندماه فروشگاه‌های شهروند چیذر، لویزان، بهرود، ایران‌زمین، بیهقی، دارآباد و قزل قلعه این امکان را دارند تا هدایای مردم از قبیل لباس، اسباب‌بازی و مواد غذایی را دریافت و از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد به دست نیازمندان برسانند.» آقای «رضا قدیمی» در گفت‌وگو با خبرنگار «شهرنوشت» با بیان اینکه ویژه برنامه‌های نوروزی امسال در قالب طرح «عید مهربانی» در ۳ بخش اجرا می‌شود، گفت: «یک بخش از برنامه‌های عید مهربانی با همکار سازمان مدیریت پسماند در تمامی محله‌ها اجرا می‌شود.  در اینباره شهروندان با مراجعه به ۴۵۰ غرفه بازیافت فعال در شهر می‌توانند لباس و عروسک‌های اهدایی خود را به مسوولان غرفه تحویل دهند. این طرح با مشارکت ۴۰ سازمان مردم نهاد معتبر و شناخته شده انجام می‌شود و نمایندگان خیریه‌ها به طور روزانه به غرفه‌های بازیافت مراجعه و اقلام اهدایی را تحویل می‌گیرند.» به گفته مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران طرح جمع آوری هدایا از طریق غرفه‌های بازیافت تنها به ایام نوروز محدود نمی‌شود و در طول سال ۹۶ به طور مستمر ادامه پیدا می‌کند. قدیمی در ادامه به همکاری سازمان خدمات اجتماعی و سراهای محله در بحث جمع آوری اقلام شب عید پرداخت و عنوان کرد: «در این بخش از طرح عید مهربانی، شهروندان با مراجعه به سراهای محله می‌توانند بسته‌های آجیل، شیرینی، لباس نو و کارت تبریک را برای توزیع در میان نیازمندان اهدا کنند. همچنین سراهای محله پذیرای تمامی کمک‌های شهروندان در خصوص تأمین ناهار روز اول عید نیازمندان و مددجویان مراکز حمایتی شهرداری و خیریه‌ها هستند.

همکاری فروشگاه شهروند، خیریه‌ها و شهرداری
نصب سه باکس مجزای لباس، اسباب بازی و مواد غذایی در فروشگاه‌های شهروند از مردم دعوت می‌کند تا ضمن خرید از فروشگاه، کالایی را برای کمک به نیازمندان خریداری و داخل باکس‌ها قرار دهند. چنین فعالیتی از جمله اقدامی است که از سوی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران برای نخستین‌بار رخ داده است. خانم «زینب نصیری» معاون رفاه و مشارکت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در این زمینه به «صبح نو» می‌گوید: «از جمله فعالیت‌های طرح عید مهربانی قرار دادن باکس‌های جمع‌آوری هدایایی است که مردم در حین خرید از فروشگاه شهروند می‌توانند همزمان از هر اقلامی که خودشان دوست دارند خرید کرده و داخل باکس‌ها قرار دهند. جمع آوری این کمک‌ها از سوی خیریه‌ها و NGO ها انجام می‌گیرد و کمک‌ها به نیازمندان تحت پوشش این سازمان‌ها خواهد رسید. سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران برای تسهیل کار این عزیزان زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده است. این فعالیت با هدف کمک به این خیریه‌ها و NGO ها صورت گرفته تا بتوانند راحت‌تر فعالیت‌هایشان را انجام دهند.»
۴۵۰ غرفه بازیافت در خدمت پذیرش وسایل مازاد
او با بیان اینکه برای رسیدن به طرح عید مهربانی مشورت‌ها و جلسات مختلفی از سوی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری و خیریه‌ها و NGO ها صورت گرفته تا سه طرح نهایی شده؛ درباره بخش دوم طرح عید مهربانی اینطور توضیح داد: «در بخش دوم حدود ۴۰ خیریه و NGO، سراهای محله ۳۵۴ گانه تهران و ۴۵۰ غرفه بازیافت با هم همکاری کرده‌اند. تا قبل از این اتفاق غرفه‌های بازیافت ناهماهنگی‌هایی با سازمان پسماند شهرداری تهران داشتند؛ اما این‌بار به صورت یک دست در سطح مناطق؛ کلیه غرفه‌های بازیافت سطح شهر تهران آماده پذیرش البسه و اسباب بازی مازاد و بلااستفاده مردم است. مردم می‌توانند این اقلام را به نزدیک‌ترین غرفه بازیافتی که در محله‌شان است ببرند و تحویل دهند. خیریه‌ها و NGO‌های سطح تهران نیز متناسب با هر منطقه هماهنگ شده و به‌صورت روزانه این اقلام را تحویل می‌گیرند، تفکیک می‌کنند و اگر نیاز به شست‌وشو داشته باشد آنها را شست‌وشو و آماده توزیع بین نیازمندان خواهند کرد. این نیازمندان از سوی خیریه‌ها، NGOها شناسایی می‌شوند.
همچنین نیازمندانی که در طرح حامی شناسایی شده‌اند، نیازمندانی که در کلونی‌های فقیر‌نشین سطح شهر تهران و مراکزی که اسکان‌های غیررسمی هستند زندگی می‌کنند و مددجویانی که در مراکز حمایتی اعم از مددسراها، سامان‌سراها و مراکز بهاران که حدود ۶۰ مرکز است شناسایی شده‌اند توزیع می‌شود.»
به گفته نصیری دو طرحی که توضیحات آن داده شد طرح‌های مقطعی مربوط به عید نیستند: «قرار است با هدفمندی NGO‌ها و خیریه‌ها که سال‌های سال می‌شود کارشان همین است در یک قالب منسجم و یک شکل این دو طرح را پیش ببرند و در طول سال ۹۶ نیز آن را ادامه دهند. غرفه‌های بازیافت هم این آمادگی را دارد تا در قالب طرح‌های دیگر در کنار مردم قرار گیرد و به جمع‌آوری ها کمک کند. سپس توزیع هم توسط خیریه‌ها و NGOها صورت گیرد.»

۳۵۴ محله برای جمع‌آوری اقلام عیدانه
اما درباره بخش سوم طرح عید مهربانی، معاون رفاه و مشارکت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: «تأمین و اهدای سفره هفت‌سین، غذای روز اول عید یعنی سبزی پلو با ماهی، میوه، شیرینی، آجیل، لباس نو و… بخش سوم عید مهربانی است که توسط مددجویان حمایتی اعم از مددسرا، سامان سرا و مراکز بهاران اهدا می‌شود در تمام ۳۵۴ سراهای محله سطح شهر تهران انجام خواهدگرفت و از مردم دعوت به مشارکت می‌شود تا آنها در هر قالبی که تمایل دارند اقلام مدنظرشان را به سرای محله‌ها بیاورند.
در نهایت تمام کمک‌ها جمع آوری می‌شود و روز اول عید و در قالب یک برنامه، مردمی که مشارکت کردند حضور پیدا می‌کنند و اقلامی که اهدا کرده‌اند را به مددجویان می‌رسانند.»

سه فعالیت همزمان برای نخستین‌بار
نصیری با بیان اینکه قرار گرفتن این سه طرح در کنار همدیگر و پیش برد آنها به‌صورت همزمان برای نخستین بار اتفاق افتاده، می‌گوید: «سال گذشته بخش سوم یعنی اهدای اقلام شب عید از سوی مردم به سراهای محله صورت گرفته بود و امسال برای دومین سال است که به مرحله اجرایی شدن درآمده؛ اما دو بخش دیگر که با مشارکت سازمان پسماند اتفاق افتاد و تمام غرفه‌های بازیافت آماده تحویل اقلام مردم شدند و تمام NGOها به عنوان متولیان اصلی کار هستند؛ برای بار اول است که اتفاق می افتد. امیدواریم با اجرای طرح اشکالات رفع شود، کار توسعه پیدا کند و به‌صورت یک برنامه منسجمی که بخش‌های مختلف شهرداری تهران را در کنار تشکل‌های غیر دولتی قرار می‌دهد و سراهای محله را به عنوان متولیان اصلی محله روی کار قرار داده، بتواند یک هم افزایی بسیار خوبی در قالب یک فرایند تا پایان سال پیش ببرد.»

نیازمندانی که تحت پوشش طرح عید مهربانی‌اند
او در پاسخ به سؤال میزان نیازمندانی که تحت پوشش این سه طرح قرار می‌گیرند، گفت: «حدود ۵۰ NGO در این طرح مشارکت می‌کنند که این NGOها و خیریه‌ها جامعه هدف خودشان را دارند که تعداد قابل توجهی است. از طرف دیگر حدود ۵ تا ۶ هزار نفر آمار متغیر مراکز حمایتی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران اعم از سامان‌سراها، مددسراها و بهاران است که خدمات را دریافت می‌کنند. ۱۲ هزار خانواده نیازمند هم در سامانه حامی عضوند که اگر خود این خانواده‌ها را ۴ نفر در نظر بگیریم نزدیک ۴۸ هزار نفر می‌شوند که داخل سامانه حامی اطلاعات آنها ثبت شده. همه اینها مخاطب این طرح‌ها به حساب می‌آیند.»

پیوند سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های حاکمیتی
طرح عیدمهربانی که از بیستم اسفندماه شروع شده به گفته نصیری مورد استقبال قابل توجهی از مردم قرار گرفته است:‌ «میزان استقبال خوب بوده و از آنجایی که غرفه‌های بازیافت تاکنون دست به چنین کاری نزده‌اند، مردم باید کم‌کم از طریق اطلاع رسانی‌هایی که صورت می‌گیرد متوجه این موضوع شوند.  از طرف دیگر فعالیت‌های بخش دوم طرح در سطح محله‌ها نیز یکی دو هفته می‌شود شروع شده. به طوری که یکی از NGOها روز گذشته ۷ هزار غذا توزیع کرد. از فروشگاه‌های شهروند هم تاکنون استقبال و کمک‌های مردمی خوبی داشته‌اند.
موضوع اصلی این است بیشتر از آنکه برایمان در این طرح مهم باشد مردم چقدر مشارکت می‌کنند برایمان اهمیت دارد که تشکل‌های غیردولتی از زیرساخت‌هایی که در شهر وجود دارد و در اختیارشان قرار گرفته به خوبی استفاده کنند تا سازمان‌های مردم نهاد بتوانند نقش واقعی خودشان را در سطح تهران انجام دهند. نقشی که نیاز دارند دستگاه‌های حاکمیتی در کنارشان قرار گیرد و از آنها حمایت کند. در این طرح چنین شرایطی فراهم شده است و نقطه قوت این طرح همین موضوع خواهدبود. همچنین باید در سطح شهر طرح‌هایی را تعریف کنیم که همه مردم به هر شکل که دوست دارند کمک کنند. با توجه به تنوعی که این طرح دارد توانسته بخش قابل توجهی از چنین نیازهایی را پوشش دهد.  خوشبختانه در حال حاضر اطلاع رسانی لازم از طریق پرتابل‌های شهری، سراهای محله و غرفه‌های بازیافت انجام می‌شود و شهروندان با مراجعه به نزدیک‌ترین سرای محله، غرفه بازیافت، فروشگاه‌های شهروند و حتی تماس با سامانه ۴۳۷۹ می‌توانند هدایای خود را تحویل دهند. امیدواریم با کمک مردم بتوانیم سفره‌های هفت‌سین را در تمامی ۶۰ مرکز حمایتی شهرداری تهران پهن کنیم و اقلام مورد نیاز عید چون شیرینی، آجیل و ناهار روز اول عید را به دست نیازمندان شهر برسانیم.»

انتهای متن/ش

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.