رسم و رسوم جشن شب یلدا در استان‌های مختلف کشور

در گوشه و کنار این کشور مردم بنا به رسومات قدیم در شب یلدا آیین‌های مختلفی را برگزار می‌کنند که اکثر آن‌ها برگرفته از ارزش‌های بالای اجتماعی است.

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است، در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود، یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه را مهیا و دور هم سرو می‌کنند، پس از سرو تنقلات، قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است.

   ادامه مطلب ...

رهبر معظم انقلاب ارتحال آیت‌الله حائری شیرازی را تسلیت گفتند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی پیامی درگذشت آیت‌الله حائری شیرازی عضو سابق مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفتند.

  به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی طی پیامی درگذشت آیت‌الله حائری شیرازی عضو سابق مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفتند.

متن کامل پیام مقام معظم رهبری به شرح زیر است:

«بسم الله الرّحمن الرّحیم

با تاسف و تأثر خبر درگذشت عالِم متفکر حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محی‌الدین حائری شیرازی رحمهالله علیه را دریافت کردم.

ایشان از جمله‌ی عالمان دینی برجسته و موفقی بودند که عمر با برکت را یکسره در خدمت تربیت نفوس و تعالی بخشیدن به روح و دل و فکر و عمل مخاطبان خود قرار دادند.

چه پیش از انقلاب در شیراز و قم و چه پس از پیروزی انقلاب در جایگاه امامت جمعه و پایگاههای برجسته‌ی دیگر، ذهن و اندیشه‌ی فعال و کارآمد این روحانی با اخلاص و اهل معرفت و سلوک، همواره نقشی اثرگذار در ترویج معارف اسلامی و قرآنی و انقلابی داشته و به پرورش نفوس پرداخته است.

اینجانب فقدان تاثرانگیز این عالم ربانی را به بازماندگان مکرّم و شاگردان و ارادتمندان ایشان و به حوزه‌ی علمیه و عموم مردم عزیز و روحانیون محترم استان فارس تسلیت عرض میکنم و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

سید علی خامنه‌ای

۳۰ آذرماه ۱۳۹۶»

پیام رهبر معظم انقلاب به اجلاس سراسری نماز:

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: مسئولان مؤمن در نظام اسلامی باید امکانات گسترده‌ی خود را در خدمت دعوت به نماز بگذارند.

به نقل از پایگاه‌ اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری،‌ حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیامی به بیست و ششمین اجلاس سراسری نماز با تأکید بر لزوم بکارگیری همه امکانات برای دعوت به نماز، افزودند: برگزارکنندگان این گردهمایی سالیانه این توفیق بزرگ الهی را قدر بدانند و با پافشاری بر این خط مستقیم، بدانند که خدا با صابران و استقامت‌ورزان است.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دعوت به نماز، دعوت به زیباترین جلوه‌های زندگی است، زیرا نماز، فصلی از زندگی است که در آن انسان در برابر آفریننده و دارنده‌ی همه‌ی نیکیها و زیبائیها، به عرض نیازی عاشقانه میپردازد و بر عیار زیبائی و نیکی روان و دل خویش میافزاید. این حجم عظیم و زبان مؤثرِ توصیه به ذکر و نماز در قرآن و حدیث، نشانه‌ی همین ویژگی در دعوت به نماز است. بندگان صالح و نیکوکار خداوند باید این را درسی برای خود بدانند و به نماز دعوت کنند. مسئولان مؤمن در نظام اسلامی باید امکانات گسترده‌ی خود را در خدمت این دعوت بگذارند. روحانی، معلّم، مربّی، مدیر و مسئول در همه جا مخاطبان و دائره‌ی نفوذ خود را به این سو بکشانند و از آنان دعوت‌کننده به خدا و نماز بسازند.
شما برگزارکنندگان این گردهمائی سالیانه بویژه عالم مجاهد و با اخلاص حجه‌الاسلام آقای قرائتی، این توفیق بزرگ الهی را قدر بدانید و بر این خط مستقیم پای بفشارید و بدانید -و می‌دانید- که خدا با صابران و استقامت‌ورزان است.

والسلام علیکم و رحمه‌الله
سیّدعلی خامنه‌ای
۲۹ آذر ۱۳۹۶

انتهای پیام/*

هرچی ما گفتیم درسته

اسحاق جهانگیری

 هرچی ما گفتیم درسته کارشناسان یا مردم چکارن . سلطان به سلامت

 بر اساس بخشنامه ای که به امضای معاون اول رئیس جمهور رسیده و به کلیه وزارتخانه ها و سازمان های دولتی ابلاغ شده است هرگونه مخالفت با لایحه بودجه 97 ممنوع اعلام شده است.

اسحاق جهانگیری در این بخشنامه تاکید کرده است دولتی ها باید از مفاد لایحه بودجه 97 دفاع کنند.

 در حالی معاون اول رئیس جمهور کارمندان بخش دولتی را به حمایت از لایحه بودجه 97 فراخوانده است که این لایحه با انتقادهای گسترده ای در سطح جامعه و در میان محافل رسانه ای و کارشناسی مواجه شده است.

مظلوم‌تر از صنعت هسته‌ای

ماهواره

به گفته رئیس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم که از باسابقه ترین افراد در صنعت موشکی و فضایی کشور محسوب می شود، تا آبان ۱۳۹۵ کمتر از ۱۰ درصد اهداف سند جامع توسعه هوفضای کشور محقق شده است.

 برنامه فضایی کشور به عنوان یک برنامه با اولویت "الف" در بین اسناد توسعه علمی کشور مطرح بود که در دهه گذشته با شتاب بالایی روند رو به رشد خود را آغاز کرد و در فاصله سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ علاوه بر پرتاب کاوشگرهای مختلف فضایی، سه ماهواره امید، رصد-۱ و نوید را نیز با موفقیت در مدار قرار داد. اما از سال ۱۳۹۲ و به بیان دقیقتر از ۱۳۹۳ به ناگهان با افت قابل توجه و به تعبیر برخی دست اندرکاران امر، توقف رو به رو شد که برخی این اتفاق را ناشی از توافقات نانوشته با قدرتهای خارجی رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک می دانند.

واکنش "میرسلیم" به اظهارات غیرتخصصی "روحانی"

مصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی

 

سید مصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و عضو هیات علمی مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر با اشاره به سخنرانی روز گذشته(سه شنبه، 28 آذر) در نخستین اجلاس ملی گزارش حقوق شهروندی درباره آلودگی هوا، گفت: من از جناب رئیس‌جمهور و سایر مسئولان استدعا مى‌کنم در مورد مسائلى که تخصص ندارند بدون مشورت با صاحب نظران خبره، اظهار نظر و موضع گیرى نکنند و آتش به جان مردم نزنند.

وی افزود: اولا فرض مى‌کنیم در دهلى و پکن و شهرهاى دیگر هم مصیبت آلودگى هوا وجود داشته باشد، تکثیر مشکل چه سودى در رفع مشکل ما دارد؟ ثانیاً در این امور به کشورهایى بنگرید که در جایگاه رفیع تر از ما قرار دارند و ببینید از 50 سال پیش تاکنون چه راهى را رفته‌اند که توانستند وضع مرگبار خود را اصلاح کنند، نه این که به کشورهایى نگاه کنند که بدتر از ما نتیجه ناآگاهى هاى خود را مى‌چشند.

دشمنان امروز جنگ نرم را آغاز کرده‌اند تا بر ذهن جونان تسلط پیدا کنند

عمل به قرآن تنها راه مقابله با اقدامات دشمن است/ دشمنان امروز جنگ نرم را آغاز کرده‌اند تا بر ذهن جونان تسلط پیدا کنند

 امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در آئین اختتامیه سی‌وهفتمین دروه مسابقات قرآنی آجا که صبح امروز دوشنبه بیست‌وهفتم آذر در ستاد فرماندهی این نیرو برگزار شد، اظهار کرد: از ۲۲ بهمن ۵۷ که انقلاب پیروز شد دشمن علیه کشور ما اقدام کرده، چرا که مسیر نظام اسلامی خلاف مسیر آنها است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اشاره به این موضوع که ما با استکبار جهانی هیچ وجه مشترکی نداریم، ادامه داد: استکبار به دنبال سلطه است و ما به دنبال راه خدا هستیم؛ از سوی دیگر چون منافع دشمنان با پیروزی انقلاب در ایران از بین رفت دشمنی را برای شکست انقلاب آغاز کردند.

ارجاع شکایت ایران به سازمان ملل متحد

ارجاع شکایت ایران به سازمان ملل متحد

 امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اظهارات سفیر آمریکا در سازمان ملل در مورد کمک تسلیحاتی ایران به یمن و استفاده از موشک ایرانی برای حمله به ریاض، گفت: بنابر ادعای مطرح شده، مجموعه فنی حوزه دفاعی جمهوری اسلامی در حال بررسی ادعای نیکی هیلی، نماینده دائمی آمریکا مبنی بر تحویل تسلیحات ایرانی به انصارالله یمن و نشان دادن تصویری از این موشک‌ها در سازمان ملل است.

وی افزود: از این رو مجموعه‌های فنی حوزه دفاعی جمهوری اسلامی درخواستی را تنظیم کرده تا بتوان در این رابطه جهت شفافیت به سازمان ملل شکایت کنیم.

وزیر دفاع تصریح کرد: دشمنان جمهوری اسلامی می‌توانند هر ادعایی را مطرح کنند، اما به دنبال طرح شکایت، بنا به درخواست جمهوری اسلامی باید قطعه‌ای از این موشک‌ها تحویل ایران داده ‌شود.

حاتمی ادامه داد: بدون بررسی و از راه دور نمی‌توان پاسخ این ادعای را داد، از این رو به زودی شکایت جمهوری اسلامی در قالب درخواستی تهیه و به سازمان ملل ارجاع خواهند کرد.

فرمانده کل ارتش با رئیس مجلس دیدار کرد

فرمانده ارتش با رئیس مجلس دیدار کرد

  امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

در این دیدار موضوعاتی از قبیل لایحه بودجه سال 97، چگونگی محقق شدن حکم فرماندهی معظم کل قوا در بودجه سال 97 در محورهای ارتقای توان و آمادگی رزمی، تعالی معنوی و بصیرتی و رفع نیازهای معیشتی و نیز چگونگی اقدامات لازم برای بهبود وضعیت بازنشستگان نیروهای مسلح، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ناوگان بالگردی افغانستان؛

بالگرد افغانی

 ، یکی از جملات کلیدی و مهمی که رهبر انقلاب و فرمانده کل قوا در سالجاری بیان کردند، عبارت "برخی میگویند چالش هزینه دارد؛ بله، اما سازش هم هزینه دارد"، است که با نگاهی به اتفاقات و رخدادهای منطقه، مصادیق آن روز به روز بیشتر مشخص می شود. یکی از جدیدترین مصادیق جالب و تاسف انگیز این موضوع را می توان در نحوه برخورد دولت و ارتش آمریکا با نیروهای مسلح کشوری گرفتار و مملو از مشکل افغانستان دانست.