دستاوردهای برجام!!!!!!!


پس از گذشت یکسال از اجرای برجام ؛

دستاوردهای برجام!

ادعاهایی چون فتح الفتوح قرن و آزادی دارایی های بلوکه شده ایران در آمریکا و روابط سیاسی آزادانه با غرب دست ساخته های طرفداران اجرایی شدن برجام می باشد!

به گزارش تهران نیوز ، موضوع برجام و پسابرجام و پایان برجام تیتر خبری است که منتشر شده است

  

کسی نیست که نداند در برجام چه چیزی نوشته است بعد توافق ژنو در ضمینه های تجاری، بین المللی، اقتصادی چه دستاورد عاید ایران شده است.

ادعاهایی چون فتح الفتوح قرن و آفتاب درخشان و آزادی دارایی های بلوکه شده ایران در آمریکا و سوئیفت و روابط سیاسی آزادانه با غرب و رفت آمدهای بدون روادید و اعتبار یافتن گذرنامه های ایرانی و فروش بالای نفت و افزایش قیمت نفت دست ساخته های طرفداران اجرایی شدن برجام می باشد!

این در حالی است که اگر نگاهی به اظهار نظر های برخی مسئولان کشور بیندازیم همگی گویایی عدم عمل به تعهدهای برجام می باشد .

حال سؤال اینجاست که مسئولینی که بدون هیچ کم و کاستی و متعصبانه از برجام حمایت می کنند آیا فکر نمی‌کنند که مردم اجرای برجام را در عمل می خواستند؟

دلارهای بلوکه شده و صدور رأی پرداخت غرامت ۲ میلیارد دلاری دیوان عالی امریکا از طریق برداشت پول‌های بلوکه شده ایران با ادعای پرداخت غرامت به بازماندگان حادثه تروریستی سال ۱۹۸۳ لبنان به صدر اخبار رسانه‌ها تبدیل شد.

در اوایل سال جاری در حالی که مقامات ایران، هنوز مشغول رایزنی در خصوص این اقدام خصمانه آمریکا بودند، دستبرد دوم به اموال ایران در فاصله ای کمتر از دو ماه توسط دولت کانادا، تکرار شد و دادگاهی در کانادا حکم کرد ۱۳میلیون دلار از دارایی‌های غیردیپلماتیک ایران که در کانادا بلوکه است، به عنوان غرامت به خانواده‌های آمریکایی که سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۲ کشته شده‌اند پرداخت شود.

اینجاست که لازم است دولتمردان منصفانه و بدور از تعصبات جناحی و منافع شخصی به نقد های منتقدان توجه کنند چرا که در آینده جدای از روشن شدن مسائل پنهان و پشت پرده برای طرف مقابل توقعات بی جایی می سازد که کشور را در چالشها و بحرانهای جدیدی سوق می دهد.

سوال اینجاست که آیا همچنان در قبال این اقدامات باید سکوت کرد و با مانورهای رسانه ای و خبری از این رویداد ها که مخالف ماهیت برجام است چشم پوشی کرد. هیچ اقدام قانونی در این خصوص انجام نداد.

غارت اموال ایران توسط دوکشور آمریکا و کانادا، واکنش های بسیاری را از سوی کارشناسان، جامعه و مسئولین کشور در برداشته است.

شاید با شکایت به دادگاه لاحه بتوانیم پاسخی بگیریم!

برخی از کارشناسان همچون اسماعیل کوثری در قبال برخورد قانونی و قاطع در گفتگو با خبرنگار قسم عنوان کرد: یانکی ها (دولت آمریکا) که خود غارتگر اموال بلوکه شده ایران است و حامیان آن ها همچون سازمان ملل و شورای امنیت هستند به کجا می توانیم شکایت کنیم. مگر به دادگاه لاحه که شاید بتوانیم پاسخی دریافت کنیم، که آن هم در حاله ای از ابهام قراردارد.

آمریکایی ها پس از برجام گستاخ تر شده اند

محمد صالح جوکار بحث برجام و مذاکرات بر مبنای این بود گشایش اقتصادی داشته باشیم و تحریم ها برداشته شود و مشکلات در عرصه اقتصاد و معاملات به خوبی انجام شود ولی این اتفاقات در عمل انجام نشد. اتفاقات دال بر این است که آمریکایی‌ها گستاخ تر شده اند.

روند این تحریم ها و جسارت ها تا جایی پیش رفت که برخی اشخاص حقیقی این اقدامات را غارت اموال؛ فروغ خورشید تابان و… خطاب کردند.

هم پیمانان آمریکا سرقت های زنجیره ای را ایجاد کردند

نقوی حسینی در همین رابطه گفت: متأسفانه آمریکایی ها در ماه پیش حلقه نخست سرقت های زنجیره ای را ایجاد کردند و قطعا همپیمانان آن نیز این روش و رویکرد را دنبال می کنند.

نماینده مردم ورامین در مجلس تایید کرد به طور حتم اگر پاسخ درست و درخوری به اقدامات ضدایرانی و یاوه گویی های مقامات غربی از جمله کانادایی داده نشود، آن ها فکر می کنند که سیاست و اقداماتشان درست و صحیح است.

با دیپلماسی لبخند نگرش و رفتار غرب تغییر نمی کند

علی قربانی کارشناس مسایل سیاسی درباره کار شکنی های پس از برجام و غارت دارایی های ایران به خبرنگار ما گفت: مسئله ای که اخیرا درباره ایران شاهد بودیم جز اتفاقات نادری است که متاسفانه رخ می دهد و در بررسی علل و چرایی آن شاید دلایل زیادی داشته باشیم اما به نظر می رسد بعد از اقدامی که آمریکایی ها درباره اموال ایران انجام دادند اینگونه در فضای بین الملل جا می افتد که ایران در این حوزه دچار ضعف هایی است و یا برخورد جدی از طرف ایران انجام نمی شود

وی اظهار داشت: تصور اینکه بر اساس مذاکره در رابطه با یک موضوع رفتار طرف مقابل نسبت به ما تغییر کرده است اشتباه است چرا که نوع نگاه، نگرش و جهان بینی کشورهای غربی بر اساس رقابت، حذف طرف مقابل حتی با لبخند و یا نزدیکی با آن کشور صورت می گیرد لذا گمان بردن به اینکه تغییراتی در رفتار کشورهای دیگر به ویژه نظام سلطه درباره جمهوری اسلامی ایران حاصل شده محاسبه درستی نیست و این نوع اقدامات بالاخص اقدام اخیر کانادایی ها در همین راستا تعریف و تفسیر می شود.

نوعی پیروی از سیاست های غلط آمریکا در سطح بین الملل رخ داده است

همچنین ابراهیم نکو عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص مصادره ۱۳میلیون دلاری اموال ایران توسط کانادا گفت: این گونه مسائل بد اخلاقی بین المللی است که می توان از آن به عنوان سرقت بین المللی هم نام برد.

نکو اظهار کرد: این اقدام کشور کانادا در سرقت اموال ملی ایران نشان از کج روی، کینه و کدورت دیرینه با جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس مسئولین کشور باید از طریق مجاری بین المللی، مجامع قانونی و حقوقی و با تنظیم شکوایه ای ضمن گرفتن حق ایران به بد اخلاقی کانادا نیز پاسخ دهند.

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این برداشت ها، توقیف ها و دزدی های این چنانی آثار منفی زیادی دارد بیان کرد:آثار منفی مصادره اموال ایران بسیار بیشتر از زمان تحریم ها است و پاسخ قاطع مسئولین کشور را می طلبد اجازه ندهیم کشورهایی مثل کانادا هر موقع دلش خواست دست به اینگونه اقدامات بزنند.

وی با بیان اینکه این اقدام کانادا در راستای اقدامات و سیاست های خصمانه امریکا بر علیه ایران است ادامه داد:در اینکه کانادا با این اقدام بخواهد سر سپردگی خود را به آمریکا ثابت کند شکی نیست و این اقدام به نوعی پیروی از سیاست های امریکا در سطح بین الملل است.

نکو خاطر نشان کرد: از آنجایی که سیاست های کانادا و زیاده خواهی آمریکا با هم گره می خورد می توان این اقدام کانادا را به نوعی نقض برجام حساب کرد که البته در این خصوص باید به موضع گیری سیاستمداران آمریکایی توجه کرد، تائید یا رد این اقدام کانادا از سوی آمریکا همبستگی میان منافع آنها را نشان می دهد.

چندی پیش و در اولین روزهای اردیبهشت سال جاری بود که ۲۲۶ نماینده کنگره به برداشت ۱٫۵۷ میلیارد دلار از حسابهای بلوکه شده بانک مرکزی رای دادند.

مسئولان وزارت خارجه اما همواره تاکید می‌کنند که اقدام آمریکا نقض برجام نیست.

انصاری:اقدام کانادا مغایر با تعهدات بین المللی دولت کانادا ئفق اصول و قواعد شناخته شده در مورد مصونیت قضایی دولت ها و اموال آن ها است

حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه ضمن سیاسی خواندن این حکم، به آن واکنش نشان داد و اظهار داشت: «این حکم بر اساس ادعاهای بی‌اساس در مورد به‌اصطلاح حمایت ایران از گروه‌های تروریستی، حکم توقیف ۱۳ میلیون دلار از اموال ایران را تأیید کرده است.

شناسایی و اجرای آراء سیاسی و غیابی صادره از سوی محاکم آمریکایی که در دیوان عالی ایالت مذکور کانادا مورد تأیید قرار گرفته است، مغایر با تعهدات بین‌المللی دولت کانادا وفق اصول و قواعد شناخته‌شده حقوق بین‌الملل در مورد مصونیت قضایی دولت‌ها و اموال آن‌ها است. از منظر سیاسی نیز این اقدام مغایر با ادعای دولت جدید کانادا مبنی بر تمایل به عادی‌سازی روابط دو کشور و جبران سیاست‌های افراطی دولت پیشین کانادا است».

مراقب نوع رابطه، مذاکره و قراردادهایمان باشیم و از تمام ظرفیت های خود بدون توجه به احساسات، شعارها و جریانی که نظام سلطه طی می کند دوری کنیم. بجای توجیهات و فرافکنی ها ضمن قبول نقاط ضعف و اشتباهات مکرر در زمینه برجام از فرصتهای باقیمانده در راستای کاهش ضررها و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران توسط هر کارگزار و سیاستمداری یا پیگیری دستاوردها استفاده کنیم.

همچنان هیچ! / تمدید قانون آیسا دستاورد دیگر از برجام بود

مجلس سنای آمریکا روز ۱۱ آذر ماه طرح تصویب شده در مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر تمدید ۱۰ ساله «قانون تحریم ایران» موسوم به ISA را با ۹۹ رای موافق و بدون هیچ رای مخالف تصویب کرد و به این ترتیب با وجود عدم امضای توسط رئیس جمهوری امریکا این مصوبه به طور خود کار تبدیل به قانون شد و تا پایان سال ۲۰۲۶ میلادی اعتبار دارد.

برخی از اعضا دولت همچنان چشمان خود را به بدعهدی های آمریکا بسته اند و دل خود را به دستاوردهایی که به سرمایه این کشور لطمه وارد می کند خوش کرده اند.

محمد رضاییان

انتهای متن/ش

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.