محصولات تراریخته

در حال حاضر ۳۸ کشور جهان رسما ممنوعیت کشت محصولات تراریخته را اعلام کردند این درحالی است که در داخل کشور هنوز بر روی استفاده یا عدم استفاده از محصولات تراریخته بحث های مختلفی مطرح است.

  

به گزارش تهران نیوز ، مدتی است که بسیاری از کارشناسان و مسوولان کشور بر روی سلام بودن یا نبودن محصولات تراریخته نظرات متفاوتی دارند.

گیاه تراریخته به گیاهی گفته می شود که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته باشد. این تغییر معمولاً جهت بهبود مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماریهای گیاهی و برای بهبود عملکرد گیاه و بهره وری کشاورز صورت می‌گیرد.

۱۳۹۵۰۴۰۶۱۵۲۵۰۷۹۳۷۸۰۰۶۶۶۴

منتقدان محصولات تراریخته معتقدند در مورد تولید انبوه محصولات کشاورزی تراریخته صبر و تأمل شود، چرا که در آینده ممکن است دانش آن پیشرفت کند و زوایای پنهان این علم وتکنولوژی آشکار شود.

از مضرات شناخته شده محصولات تراریخته می توان به واکنش آلرژیک، عدم تناسب با محیط زیست ،کاهش تنوع زیستی، طعم غیر متداول به دلیل تغییر در ساختار این محصولات و نامناسب از جهت تغذیه‌ای برای انسان‌ها می توان اشاره کرد.

تولید محصولات تراریخته در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و ایجاد امنیت غذایی است

کتایون زمانی عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی درباره محصولات تراریخته می گوید: صحبت از ضرر و زیان گیاهان تراریخته به همان اندازه غیرمنطقی، غیرعلمی و غیرعقلانی است که بگوییم استفاده از هواپیما، اتومبیل، تلفن همراه، انرژی هسته ای و سایر فناوری های نوین، خطرآفرین و مضر است چون احتمال سقوط، تصادف و …وجود دارد.

زمانی با بیان این مطلب که در زمینه تولید گیاهان تراریخته ظرف دو دهه اخیر در کشور با موانع و چالش های بسیاری مواجه بوده است، اظهار داشت: پژوهشگران این عرصه با تلاشهای مستمر هدفی جز رفع وابستگی و خودکفایی در تولید محصولات سالم کشاورزی نداشته و همواره در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و ایجاد امنیت غذایی که لازمه امنیت ملی است، گام برداشته اند.

وزارت بهداشت مخالفتی با استفاده از  محصولات تراریخته در کشور ندارد

۳۵۸۳۸۳_۹۷۱

رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و درمان با اشاره به برنامه ششم توسعه پیرامون محصولات تراریخته در کشور تصریح کرد:  پیرامون محصولات تراریخته در کشور مخالفت هایی وجود دارد به گونه ای که وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داده و دولت آن را تصویب کرده است تا امکان  استفاده از این علم و فناوری در کشور وجود داشته باشد بنابراین مخالفت کورکورانه و یا تایید کورکورانه نباید داشته باشیم لذا با توسعه و تولید آن موافق هستیم.

دیناروند با بیان اینکه استفاده از محصولات تراریخته  قابل ارزیابی و نظارت است گفت: وزارت بهداشت مخالفتی با استفاده از این محصولات در کشور ندارد.

وزرای بهداشت در تمامی دوره‌ها بر سلامت محصولات تراریخته تاکید داشته‌اند

دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: وزرای بهداشت در تمامی دوره‌ها بر سلامت محصولات تراریخته تاکید داشته‌اند و مسئول و مرجع سلامت کشور، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است و افراد دیگر نمی‌توانند در رابطه با سلامت این محصولات نظری بدهند و اگر هم نظر بدهند قابل استناد نیست.

وی درباره اینکه برخی از مدعیان اعلام می‌کنند که ۲۸ کشور اروپایی مصرف این محصولات را ممنوع کرده‌اند، اظهار داشت: این موضوع صحت ندارد. EFSA که مرجع صدور مجوز به محصولات غذایی و بررسی سلامت این محصولات در اتحادیه اروپایی است، تا کنون به ۷۱ محصول تراریخته مجوز مصرف صادر داده است.

رواج محصولات تراریخته توطئه صهیونیسم برای بیمار کردن ملت ایران است

۱۳۹۴۱۱۱۸۱۴۴۳۲۱۲۲۲۷۰۶۲۲۵۴

پروفسرور علی کرمی، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله و یکی از محققان کشور درباره محصولات تراریخته گفت:  رواج محصولات تراریخته توطئه صهیونیسم برای بیمار کردن ملت ایران و مصداق جدی خط نفوذ است.

کرمی با اشاره به اینکه، تعدادی از کشورهای اروپایی محصولات تراریخته را ممنوع کرده اند یا بسیار محدود نموده اند گفت:  متأسفانه برخی افراد این سیاست را در داخل کشور توسعه دادند و آن را بی محابا تبلیغ می کنند؛ برخی درباره اینکه این نقشه خطرناکی برای کنترل ایران و کلاً خاورمیانه و جهان اسلام است ناآگاهند، و بصیرت لازم را ندارند؛ برخی هم آگاهی دارند، ولی داشتن منفعت شخصی، و قدرت، ثروت، شهرت و مسائل نفسانی، به آنها اجازه بازگشت نمی دهد؛ حتی از آن بدتر خدا نکند عاملی باشند، برای اجرای مقاصد طرح شوم صهیونیست برای کنترل کشورها و جمعیتها و در نهایت کنترل جهان.

 

وابسته کردن کشاورزی  به بذرهای  تراریخته یعنی وابسته کردن یک ملت به کمپانیهای ابر قدرت

۱۳۹۴۱۱۲۵۱۳۱۳۵۷۹۵۷۷۱۲۱۶۷۳

 

هنری کیسنیجر وزیر کاشاورزی سابق آمریکا اعلام کرد: غذا یک ابزار اساسی در بسته مذاکراتی ماست. اگر شما به دنبال راهی می گردید که مردم به شما تعظیم کنند، و یا در مقابل شما سر خم کنند، و به شما وابسته شوند، و با شما همکاری کنند به نظر من آن راه وابسته کردن از طریق غذاست. می بینید که غذا یک ابزار برای تسلط بر کشورها و مردم است؛ وابسته کردن کشاورزی ما به بذرهای عقیم یا تراریخته یعنی وابسته کردن مردم و یک ملت به کمپانیهای ابر قدرت جهانی. طرحی که کیسینجر پیشنهاد داد، برای کنترل و کاهش جمعیت جهان، و در نهایت برای کنترل جهان بود.

کیسنیجر، هدف این طرح شوم را کاهش جمعیت جهان به ۲ میلیارد نفر، بخصوص در کشورهای مسلمان، و با ابزارهای مختلف از جنگ و خونریزی و قتل عام فیزیکی مردم، تا شیوع بیماریهایی مثل ایدز و انواع همه گیریها، و ابزار غذا و کنترل نسل، عقیم کردن جوانان مسلمان، و روشهای دیگر است که در این کتاب آمده است.

ورود محصولات تراریخته به کشور ممنوع شد

یوسف داودی عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس در گفت و گو با تهران نیوز، با اشاره به ممنوع شدن ورود محصولات تراریخته به کشور گفت:  ورود هر نوع حیوان و گیاه که دچار دستکاری ژنتیکی شده است و همچنین کشت محصولات ترایخته در داخل کشور از سوی مجلس ممنوع شد.

داودی تصریح کرد:انجام هر گونه آزمایش و دستکاری ژنتیکی بر روی گیاهان و حیوانات در مراکز تحقیقاتی داخل کشور بلا مانع است در صورتی که به هیچ وجه نباید مورد مصرف مردم قرار گیرند.

۳۸ کشور جهان  کشت محصولات تراریخته ممنوع کردند

در پی هشدار کارشناسان به خطر محصولات  تراریخته، ایران نه تنها کشت این محصولات را ممنوع نکرده بلکه در حمایت از آن بندی را در برنامه‌ ششم توسعه گنجانده و از سوی دیگر به گفته دبیر کل خانه کشاورزی و وزیر اسبق جهاد کشاورزی سالانه ۵٫۵ میلیارد دلار محصولات تراریخته وارد کشور می‌‌شود. در بدنه دولت هم موافقان زیادی به دنبال ترویج کشت محصولات تراریخته هستند.

در حالی که ۳۸ کشور تولید و استفاده از محصولات تراریخته را ممنوع کرده اند، ایران دنبال ترویج کشت این محصولات است.

انتهای متن/م

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.