حضور جنگنده های روسی در پایگاه نظامی همدان برای مقابله با داعش؛

حضور جنگنده های روسی در پایگاه نظامی همدان برای مقابله با داعش، یکی از مهمترین اخبار رسانه ها در طول یک هفته گذشته بوده است و بر خلاف ادعای رسانه های بیگانه،ایران پایگاه نظامی اش را در اختیار روسیه نگذاشته است و فقط جنگنده های روسی فقط برای سوختگیری از این مکان استفاده نموده اند.

به گزارش تهران نیوز ، ایران و روسیه در پرتو وقوع فعل و انفعالات سیاسی و کنش‌های استراتژیک در منطقه خاورمیانه به واسطه وجود یک رقیب و دشمن مشترک یعنی جبهه غربی به سرکردگی ایالات متحده آمریکا و داعش در منطقه، به یکدیگر نزدیک و زمینه های همکاری بیشتری یافته اند.
استقرار بمب‌افکن‌های روسی در پایگاه هوایی نوژه همدان و افزایش همکاری های نظامی ایران و روسیه در نوع خود واکنش‌های بسیاری را در داخل و خارج از کشور موجب شده و انعکاس گسترده رسانه‌ای داشته است. بسیاری نگرش مثبتی به حضور جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های روسیه در ایران دارند و در مقابل برخی دیگر بر این نظرند روابط ایران و روسیه روابطی اقتصادی است تا همکاری‌های نظامی و راهبردی.
همکاری نظامی ایران و روسیه برای مقابله با داعش  همکاری نظامی ایران و روسیه برای مقابله با داعش
سه شنبه ۲۶ مرداد،بمب افکن های نیروی هوایی روسیه از نوع “تو-۲۲-ام-۳” برای مشارکت در عملیات ضد گروه تروریستی داعش در سوریه وارد فرودگاه نظامی همدان شدند. استقرار بزرگ ترین جنگنده بمب افکن جهان در پایگاه هوایی همدان به دلیل مسافت کوتاه تر این پایگاه با سوریه و نیز مناسب نبودن پایگاه هوایی روسیه در لاذقیه سوریه برای این نوع از بمب افکن روسی است.
به دنبال این رخداد،تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ در نامه‌ای با امضای حدود ۲۰ نفر از نمایندگان مجلس از آقای لاریجانی به‌عنوان رییس مجلس بنابر اصل ۶۹ قانون اساسی درخواست نمودند که نسبت به برگزاری نشست غیرعلنی با حضور مسئولان ذی‌ربط در این خصوص اقدام کند.
واکنش سرداردهقان به نمایندگان مخالف
سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشستی مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره اعتراض نمایندگان مجلس و اینکه حضور هواپیماهای روسی در ایران باید در مجلس بررسی شود، گفت: «استفاده هواپیماهای روسی از پایگاه هوایی ایران ارتباطی به مجلس ندارد. اگر کسی از روی ناآگاهی چنین برداشتی کرده که ما پایگاه نظامی ایران را در اختیار روسیه قرار داد‌ه‌ایم و این اقدام‌مان خلاف قانون اساسی بوده، اشتباه برداشت کرده است، چرا‌که ما هیچ پایگاهی در اختیار روسیه قرار نداده‌ایم و اقدامی هم که صورت گرفت، تصمیم نظام و شورای عالی امنیت ملی بوده است.»
این پاسخ سردار دهقان موجب دلخوری نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد.به طوری که  لاریجانی درباره اظهارات اخیر وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: «لازم است به وزیر دفاع متذکر شوم که درباره مجلس درست حرف نزد و باید ادب حکمرانی را در این مسائل رعایت می‌کرد.»
گفتنی است سردار دهقان،در توضیحات تکمیلی از آنان دلجویی نمود.
به گزارش « تهران نیوز»،سخنگوی وزارت دفاع روسیه ضمن تاکید بر موفقیت‌آمیز بودن حملات جنگنده‌های روسی از خاک ایران به داعش اعلام کرده اند که همه این جنگنده‌ها اکنون در روسیه هستند.به نظر می رسد که در آینده نزدیک، باز هم شاهد حضور این جنگنده ها در ایران باشیم.
همکاری ایران و روسیه در حمایت از محور مقاومت است
علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در معادلات منطقه بخصوص حوادث سوریه، روس ها با تشویق جمهوری اسلامی ایران کار مشترک انجام داده اند که این اقدام مشترک جنبه سیاسی هم دارد. روسیه و چین به عنوان دو عضو دائمی شورای امنیت برای اولین بار در مسائل منطقه در کنار ایران قرار گرفتند.
نماینده بروجرد تأکید کرد:‌ حمایت از محور مقاومت از سیاست های اصلی نظام است و اقدام در پایگاه نوژه نیز در همین چارچوب بر اساس اتاق مشترک عملیاتی انجام می شود. اگر غیر از این بود فعالیت گسترده آمریکا و همپیمانان اروپاییشان با وجود تروریست هایی از بیش از ۸۰ کشور برای ما بحران ساز بود.
امکان همکاری نظامی مجدد با روسیه در آینده نزدیک
علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی  در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گفت: سران دو کشور ایران و روسیه بارها بر روابط راهبردی سیاسی، اقتصاد و نظامی موجود دو کشور تاکید کرده اند. مقابله با تروریسم نیازمند مبادله توانمندی ها در زمینه های مختلف است. عملیات اخیر با همکاری مستشاران نظامی ایران، حمایت هوایی روسیه و مشارکت موثر ارتش سوریه در عرصه زمینی صورت گرفت.
علی شمخانی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است ما بار دیگر شاهد استفاده روسیه از پایگاه هوایی همدان باشیم؛ گفت:ممکن است بار دیگر در این زمینه با روسیه همکاری صورت گیرد.
نقوی: ما فقط با روسیه همکاری می کنیم،نه واگذاری پایگاه نظامی
سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی«تهران نیوز» در واکنش به حضور جنگنده های روسی در پایگاه نظامی همدان گفت: جمهوری اسلامی ایران از قبل هم اعلام کرده بود که با هر کشوری که به طور واقعی با تروریسم و به ویژه گروه های تکفیری داعش مقابله کند،همه نوع همکاری را با آن کشور خواهد داشت.
وی ادامه داد: البته کشورهایی همچون آمریکا و برخی کشورهای غربی که به ظاهر در حال مبارزه با تروریسم هستند، مد نظر ما نیستند و با آنها هیچ همکاری نخواهیم داشت.
نقوی تاکید کرد: امریکایی ها تروریسم خوب و بد را تقسیم می کنند. تروریسم خوب از نظر آنها تروریسمی است که در راستای منافع شخصی آنها حرکت می کند اما هر تروریستی که منافع آنها را نقض کند،با آن مقابله می کنند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اگر کشوری به طور واقعی با داعش به مبارزه بپردازد، ما با آنها همکاری می کنیم و طبق این سیاست، در پایگاه نظامی همدان با روسیه همکاری داشتیم و این کار به این منظور نیست که این پایگاه را واگذار کرده باشیم، چون طبق قانون اساسی پایگاه نظامی کشورمان نباید به هیچ کشوری واگذار گردد و ما  فقط در این زمینه با آنها همکاری می کنیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد:رسانه های بیگانه اعلام کرده اند که ایران، پایگاه نظامی خود را به روسیه واگذار کرده است اما واقعیت این است که ما فقط با روسیه همکاری می کنیم و مهمترین هدفمان مقابله با داعش است.
ایران، جزو ائتلاف واقعی بر علیه داعش
یدالله جوانی کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی «تهران نیوز» با اشاره به حضور جت های روسی در پایگاه نوژه همدان و شرکت در عملیات علیه داعش معتقد است که در این همکاری دو جانبه که بین ایران و روسیه شکل گرفته است،هیچ واگذاری سرزمینی صورت نگرفته است و مهمترین هدف از آن، مقابله با تروریست هایی همچون داعش در سوریه است.
وی گفت: این نوع همکاری نشان دهنده تشکیل یک ائتلاف واقعی متشکل از ایران،عراق،لبنان،سوریه و روسیه در منطقه برای مقابله با داعش است و قطعا از به خطر افتادن امنیت ملی کشورمان ممانعت می کند.
جوانی تاکید کرد: ایران اسلامی پرچم دار مبارزه با تروریست در عرصه جهانی است و برای این کار، حاضر به همکاری با کشورهایی است که هدفشان مقابله با ترویست هایی همچون داعش است.
حضور جت های روسی فقط برای سوختگیری بوده است
سردار محمد علی آسودی کارشناس نظامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی «تهران نیوز» با بیان اینکه، ایران هرگز پایگاه های نظامی خود را در اختیار کشورهای دیگر قرار نمی دهد، گفت: حضور جت های روسی فقط برای سوختگیری بوده است و رسانه های غربی در این زمینه جنگ رسانه ای ایجاد کرده اند و عنوان نمودند که ما پایگاه نظامی خود را در اختیار روس ها قرار دادیم، در حالی که واقعیت ندارد.
وی تاکید کرد: منطقه ما نیاز به یک ائتلاف واقعی در جهت مقابله با ترویست ها دارد و ایران با این کارش نشان داد که همیشه برای مقابله با ترویست ها آمادگی دارد.
اهداف روسیه در خصوص استفاده روسیه از پایگاه همدان
به گزارش تهران نیوز ،«لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران با اشاره به چند نکته که در خصوص استفاده روسیه از پایگاه همدان حائز اهمیت است، اظهار داشت: اولا؛ روسیه به‌دنبال پایگاه نظامی در ایران نبوده است، دوما؛ حضور جنگنده‌های روسی در ایران موقت و با مجوز مقامات عالی جمهوری اسلامی یعنی شورای عالی امنیت ملی بوده، سوما؛ نظامیان روسی برای تفریح به همدان نرفته بودند ــ اگرچه همدان جاذبه‌های گردشگری زیادی داشته و شهر زیبایی است ــ بلکه برای انجام وظیفه مشترک مبارزه با تروریسم بوده؛ چهارما؛ اگر تهران و مسکو لازم بدانند این همکاری در آینده و با توافق مقامات عالی دو کشور تکرار خواهد شد.

انتهای متن/ش

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.