نوکری آمریکا منجر به صیانت ترکیه نمی شود


تهران نیوز گزارش می دهد؛

عدم برخورد وزارت خارجه با مواضع ترکیه موجب تشدید اینگونه گستاخی ها می شود/ نوکری آمریکا منجر به صیانت ترکیه نمی شود

عدم برخورد وزارت خارجه با اتهامات ترکیه این امکان را فراهم می‌کند که در آینده نیز چنین برخوردهایی تشدید شده و شاهد جسارت‌های بیشتر دولتی که بیشترین نقش را در گسترش داعش و گروه های تروریستی در منطقه را داشته است، باشیم.

  

به گزارش سرویس سیاسی تهران نیوز؛ چندی پیش رئیس‌جمهور ترکیه در اقدامی گستاخانه اعلام کرد که در صحبتی که با رئیس‌جمهور کشورمان داشته ایران را به همراهی با روسیه در اتهام‌زنی به ترکیه متهم ساخته است.

بر این اساس پس از این اتهام زنی واکنش و پاسخی در خور از سوی وزارت خارجه کشورمان مشاهده نشد، و ضروری است که مقامات وزارت امور خارجه پاسخ لازم را به این گونه اظهارات بدهند و اجازه تعدی به اینگونه گستاخی ها داده نشود.

متاسفانه برخورد مناسب با شأن ملت ایران و جایگاه ما در منطقه با صحبت‌های آقای اردوغان از سوی مسئولان ما صورت نگرفته است و در شرایطی که شیب تحولات منطقه به ضرر بازیگران بین‌المللی به ویژه ترکیه است و مواضع ایران در فضای دیپلماسی عمومی مورد تأیید ملت‌ها است دلیلی وجود ندارد که موضع محافظه‌کارانه‌ای در قبال اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه در پیش‌ گرفته شود.

مقامات کشور ترکیه گمان می‌کنند که نوکری آمریکا می‌تواند برای آنها صیانتی را به همراه داشته باشد و به همین سبب است که ما شاهد گستاخی های آنان هستیم و لازم است تا ضمن ایستادگی در برابر پرروگری‌های آنان پاسخ لازم به این قبیل کشورها داده شود.

با توجه به اینکه ترکیه در ایجاد و تشدید تنش در منطقه و حمایت از گروه های تروریستی نقش اساسی دارند، دود این گونه اقدامات قطعا در چشم حامیان این گروه ها نیز خواهد رفت.

این در حالی است که رئیس‌جمهور ترکیه نقش اساسی در تنش بین قومیت‌ها و کشورهای منطقه دارد و تفکر احیای امپراطوری عثمانی وی باعث شده تا امروز دست به برخی از اقدامات نسنجیده و شتابزده بزند.

بر اساس منشور سازمان ملل متحد تنها در صورتی می‌توان در کشور دیگر حضور مستشاری و یا نظامی داشت که دولت رسمی آن کشور درخواست کند و ایران تنها بازیگر منطقه‌ای است که با دعوت و پذیرش رسمی دولت سوریه در این کشور حضور مستشاری دارند.

هیچ کشوری در همسایگی سوریه به اندازه ترکیه حضوری توام با نقض منشور ملل متحد نداشته است و دلیلی ندارد که با اغماض نسبت به اظهارات مداخله‌جویانه آقای اردوغان برخورد شود.

از سوی دیگر سیاست بلندمدت اردوغان مبنی بر ادعای رهبری دنیای اسلام است که ما شاهد هستیم که وی در قبال تحولات مختلف کشورهای اسلامی از مالزی تا آفریقا،‌ اعلامیه و مواضع مختلفی را منتشر می‌کند و در آسیای مرکزی و قفقاز نیز سیاست‌های پان‌ترکیسم را پیش‌ می‌برد و انتظار نامعقولی نیز دارد.

در پایان باید خاطرنشان کرد که عدم برخورد وزارت خارجه با اتهامات ترکیه این امکان را فراهم می‌کند که در آینده نیز چنین برخوردهایی تشدید شده و شاهد جسارت‌های بیشتر دولتی که بیشترین نقش را در گسترش داعش و گروه های تروریستی در منطقه را داشته است، باشیم.

انتهای متن/*

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.