بسته اقتصادی دولت با موانع غربی ها مواجه می شود


کارشناس اقتصاد بین الملل در گفتگو با تهران نیوز:

بسته اقتصادی دولت با موانع غربی ها مواجه می شود/ هم اکنون در رکود اقتصادی هستیم

یک کارشناس اقتصاد بین الملل معتقد است هم اکنون اقتصاد کشورمان در رکود است و اجرای بسته اقتصادی و حمایتی دولت در ۶ ماه آینده و همزمان با پسابرجام با سرعت ناکافی از سوی غربی ها در رفع موانع مالی روبرو خواهد شد لذا توفیقی از اجرای این بسته حاصل نخواهد شد.

  

مرتضی ابوطالبی، استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل اقتصاد بین الملل در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی تهران نیوز؛ با اشاره به دوران پسا برجام و اولویت های اقتصادی دولت، گفت: موضوع تحریم ارتباطی غیر مستقیم با بازار بین المللی نفت دارد و طبق اطلاعات موجود پیش بینی می شود در شرایطی که بازار نفت دائما نوسانات روبه پایین دارد و قیمت آن غیر معقول است لذا با اجرایی شدن برجام قیمت نفت از این میزان نیز پایین تر خواهد آمد و این مهم آثار مستقیمی بر اقتصاد کشورمان در پسا برجام دارد.

 
وی با بیان اینکه طیق توقع جامعه با اجرایی شدن بسته اقتصادی دولت و البته نتیجه به اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی باید در پسا برجام شاهد رشد و اقتصاد خوشبینانه باشیم، اظهار کرد: این توقع اجتماعی در حالیست که از طرفی دیگر با محدود شدن منابع ارزی روبرو خواهیم بود که این منابع قرار است پشتیبان منابع مالی بسته اقتصادی باشد.

 
ابوطالبی ضمن یادآوری اینکه در ابعاد دیگر موضوع پسا برجام باید به این نکته توجه شود که در بسته حمایتی دولت و اقتصاد مقاومتی بخش مالی یکی از مهمترین بخش ها است، افزود: در اجرای برجام گروه ۱+۵ یکی از طرف های تصمیم گیری هستند از این رو با نگاهی به تعهدات مالی آنها در برجام شاهد سرعت کم در اجرای رفع موانع مالی در تحریم ها خواهیم بود.

 
این کارشناس اقتصاد بین الملل با اشاره به اینکه سرعت کم رفع تحریم ها و موانع مالی از سوی غربی ها با انتظار رشد و توسعه سریع در کشورمان مواجه خواهد بود، ادامه داد: این عدم هماهنگی در نگاه اقتصادی موجب می شود با شرایط پیش بینی نشده ای روبرو شویم.

 
وی با تاکید بر اینکه اجرای بسته اقتصادی و حمایتی دولت در ۶ ماه آینده با سرعت ناکافی از سوی غربی ها در رفع موانع مالی روبرو خواهد شد لذا توفیقی از اجرای این بسته حاصل نخواهد شد، تصریح کرد: با پشت سر گذاشتن این ایام، در ۶ ماه اول سال آینده باید منتظر ماند تا با اجرای چهارچوب اقتصاد داخلی و برنامه های دولت شاید بتوان گفت که شاهد رشد و توسعه باشیم.

 
ابوطالبی با تاکید براینکه موضوع اقتصاد در دوران پسا برجام ابعاد مختلفی دارد و همین امر موجب پیچیده تر شدن شرایط می شود، گفت: با توجه به تحلیل های اقتصادی و برنامه ریزی ها می توان گفت شاهد ثبات روانی در بازار خواهیم بود.

 
این کارشناس اقتصاد بین الملل ادامه داد: با توجه به ایجاد ثبات روانی در جامعه و بازار، خیلی شاهد تورم در کشور نخواهیم بود و رشد اقتصادی به لحاظ نرخ رشد تثبیت می شود.

 
وی با بیان اینکه تا پایان سال کشور شاهد رکود خواهد بود، خاطر نشان کرد: اگر شرایط کنونی را با سالهای ۸۸ و ۸۹ مقایسه کنیم شاهد رشد کند و ناکافی اقتصادی هستیم ولی نسبت به ۲ و ۱ سال گذشته شاهد رکود اقتصاد هستیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.