شکست مفتضحانه اغتشاشات با خروش مردم ایران

کارشناس مسائل سیاسی گفت: شورش‌هایی در تاریخ انقلاب اسلامی علیه نظام حاکم اتفاق افتاده است که از نظر ابعاد دارای شباهت و تفاوت‌هایی هستند.

اسماعیل صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی شبکه خبری تهران نیوز اتفاقات ۱۹ دی سال ۵۶ تا ۹ دی ۱۳۸۸ را مورد بررسی قرار داد و اتفاقات و رویدادهایی که در این مدت رخ داده است را تبیین کرد.

  

وی ۱۹دی سال ۵۶ را سر آغاز جوشش انقلاب و خروش یک پارچه مردم ایران علیه رژیم پهلوی دانست و گفت: در توهین به ساحت امام خمینی (ره) بود که منجر به وقوع انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۵۷ شد و ۹ دی ( ۱۳۸۸) نیز سرآغاز خروش و جوشش مجدد مردم ایران علیه فتنه گران و طراحان انقلاب رنگی بود که می‌خواستند این انقلاب را براندازی کند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: از ۱۹دی ۵۶ تا ۹ دی ۹۶ سه شورش بزرگ علیه انقلاب اسلامی و براندازی آن، طراحی شده است که تا کنون در تمام عرصه‌ها ناکام مانده است، این شورش‌ها گرچه شکست خوردند و در بر اندازی ناکام ماندند ولی شورش ۹۶ با شورش‌های قبلی شباهت‌هایی و تفاوت‌هایی دارد.

وی در واکاوی این شورش‌ها بیان داشت: هر سه شورش با اصل نظام جمهوری اسلامی مخالفت داشتند و شعارشان براندازی نظام جمهوری اسلامی بود و در مخالفت با ولی‌فقیه سنگ تمام گذاشتند و شعارهای تند و اهانت‌آمیز علیه آن سر دادند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هر سه شورش از ائتلاف جریان‌های درون نظام و جریان بیرون نظام شکل‌گرفته بودند که با بصیرت و آگاهی مردم انقلابی به شکست مفتضحانه تبدیل شدند و خروش یک پارچه مردم و حمایت همه‌جانبه از انقلاب و رهبری را به دنبال داشت.

صالحی تفاوت‌هایی را در باره این شورش‌ها قائل شد و در ادامه افزود: شورش‌های سال ۷۸و۸۸ از ناحیه جریان‌های سیاسی درون نظام آغاز شدند اما شورش سال ۹۶ از نارضایتی مردم نسبت به گرانی، تورم و بیکاری آغاز شد و جریان بر انداز، بر آن سوار شد و آن را به نفع خود مصادره کرد.

وی همراهی نکردن جریان‌ها سیاسی در اغتشاشات ۹۶ نسبت به جریان‌های مشابه در ادوار گذشته را از تفاوت‌های بارز این شورش‌ها دانست و تصریح کرد: شورش‌های قبلی در قالب انقلاب رنگی یا مخملی طراحی شده بود ولی اغتشاشات ۹۶ در قالب جنگ ترکیبی بود که در آن، نیروهای داخلی و خارجی به خط شده تا همانند سوریه جنگ داخلی را شروع و براندازی انقلاب اسلامی را رقم بزنند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ادامه  طرح‌های جریان برانداز گفت: مثلث عبری، عربی و غربی با مربع چپی‌های سوسیالیست و راستی‌های لیبرال، سلطنت‌طلب‌ها و بهایی‌ها هم چنان به دنبال آشوبگری، نارضایتی هستند تا در روند بهبود وضع مردم اخلال ایجاد کنند و با ناکارآمد جلوه دادن انقلاب مردم را رو در روی آن قرار دهند.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: شورش ۹۶ درس عبرتی برای دولت‌مردان است تا به مردم توجه کنند و از این بیشتر اسباب رنجش آن‌ها نباشند، قطعاً با حضور در بین مردم و شنیدن انتقادات با همراهی و همکاری آن‌هاست که مسئولان می‌توانند در کار خود موفق شوند.

انتهای پیام/*

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.