تولید داخل با بالا بردن تعرفه‌ها درست نمی‌شود

نایب رئیس اول کمیسیون گمرک و لجستیک اتاق ایران گفت: آمارها نشان داده که بالا بردن تعرفه‌ها در حمایت از تولید داخل هیچ گونه اثری نداشته و تنها سود واردکنندگان را افزایش داده است.

فاطمه قنبرپور، نایب رئیس اول کمیسیون گمرک و لجستیک اتاق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی شبکه خبری تهران نیوز، اظهار داشت: زمانی که شخصی کالای را ثبت سفارش می‌کند و قبض انبار دریافت کند می‌توانید تا ۶ ماه کالای خود را در انبار گمرک نگهداری کنید، در این فاصله اگر تعرفه بالا برود و عملیات ترخیص و اظهار آغاز شده باشد، قانون عطف به ماسبق، نمی‌شود.( اگر قبل از مصوب شدن قانونی جدید  بخشنامه و یارویه‌ای در هر کاری بوده باشد قوانین جدید شامل بخشنامه و یا رویه‌هایقبلی نمی‌شود) این درحالی است که اگر بعد از شش ماه کالا ترخیص پیدا نکند متروکه اعلام می‌شود.

  

قنبرپور در خصوص کیفیت خودروهای داخل گفت: ماشین چینی بین ۵۰ تا۱۰۰ میلیون  وجود دارد که کیفیت آن بالاتر از ماشین داخلی با همین نرخ است.

وی تصریح کرد: به دلیل کیفیت پایین خودروهای ایرانی درخواست برای خودرو خارجی افزایش داشته به عبارت دیگر شکاف بین تولید داخل و درخواست بازار برای خرید همسان نبوده و باعث ایجاد تقاضا برای واردات خودرو شده است.

عضو اتاق ایران با اشاره به رشد 26 درصدی واردات خودرو طی شش‌ماههاول امسال، اذعان داشت: در ۶ ماهه امسال ۴۴۰۰۰  خودرو وارد کشور شده، که ۱۰ درصد آن دارای مجوزات خاص دولتی (مانند ماشین‌های راهنمایی و رانندگی، آمبولانس و غیره که ادارات دولتی  نیاز به آن دارند) هستند.

قنبرپور افزایش تعرفه واردات را بی اثر دانست و بیان کرد: آمارها نشان داده که بالا بردن تعرفه‌ها در حمایت از تولید داخل هیچ گونه اثری نداشته و تنها سود واردکنندگان را افزایش داده است.

وی در واکنش  به این سخن که برخی ادعا دارند گمرک به عنوان خاک کشور محسوب نمی‌شود گفت: گمرک دروازه ورود به کشور محسوب می‌شود بنا براین  پس از پرداخت حقوق کالا افراد حق ورود به خاک کشور را دارند، به همین دلیل نمی‌توان با تاکید بر اینکه گمرک خاک کشور نیست اقدام به سوء استفاده از این قانون کنند دارد چرا که این‌ها قوانین بین‌المللی هستند و این ما هستیم که از این رویه‌ها به‌عنوان تقلب استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام/*

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.