دشمنان در جذب نیروی جوان موفق بودند

کارشناس و پژوهشگر مذهبی گفت: اینکه روحانیون ما در پوسته خود باشند و تحمل صدای نقد دانشجو را نداشته باشد درست همان کاری است که دشمن می‌خواهد .

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، شهید مفتح را نماد وحدت حوزه و دانشگاه می دانند؛ چه آنکه او که خود از دو تفکر حوزوی و دانشگاهی تأثیر پذیرفته بود، در نزدیک کردن این دو نهاد علمی کوشش ها کرد. او معتقد بود که دانشگاهیان، با فراگیری علوم اسلامی و ایجاد روح زهد و تقوا در میان دانشگاه ها می توانند در راه ایجاد محیطی آماده که به تربیت متخصصان همت می گمارد، تلاش کنند. وی همچنین معتقد بود حوزویان باید به علوم روز مسلط شوند و از این راه در راه تبلیغ معارف الهی، گام بردارند.  

شهید مفتح خود در جایی می گوید: «اگر بین دو قشر روحانی و دانشگاهی اختلافی پدید آمد و قشر روشن فکر برای خود راهی پیش گرفت و قشر مذهبی راهی دیگر، مطمئن باشید اولین مرحله شکست و عقب نشینی و بدبختی همین جاست»، مقاله آن شهید بزرگوار با عنوان «وحدت مسجد و دانشگاه» که در حدود سال های ۱۳۴۰ در نشریه مکتب اسلام چاپ شده، به خوبی از اندیشه و تلاش علمی او در کنار تلاش های عملی اش در زمینه ایجاد چنین وحدتی و تأکید بر ضرورت وجودی آن خبر می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی کی‌مرام، کارشناس و پژوهشگر مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اجتماعی تهران نیوز در خصوص رابطه بین حوزه و دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه امروز همچون گذشته نیست که صدای آن بیرون نرود، با توجه به رشد شبکه‌های مجازی ابتکار عمل به دست کسانی است که توانستند در این حوزه خوب دیده شوند، نمی‌توانیم جوانان را محکوم به عدم استفاده از شبکه‌های اجتماعی نماییم، چرا که  شبکه‌های اجتماعی امری بدیهی در جریان زندگی افراد است که راه برون رفت از آن صرفاً از مسائله فرهنگ سازی حل می‌شود.

کی‌مرام افزود: امروزه شبهات زیادی در دانشگاه ایجاد می‌شود که به تنهایی باعث ترغیب جوانان به دین‌گریزی شده این درحالی است که برخی از مسئولین جهت منافع شخصی‌ اعلام می‌کنند دین گریزی در جوانان وجود ندارد در صورتی که این صحبت اشتباه است.

پژوهشگر حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بنده در دانشگاه شاهد میزان ترغیب دانشجویان به دین هستم به همین منظور  نمی‌توان نسخه واحد تجویز کرد، جامعه اسلامی باید از پیله خود بیرون بیاید و تعصبات اخلاقی و بی پایه اساس را بیرون بریزد و کاری کنند که جوانان به اصل اسلام و جذابیت‌های داخلی آن جذب شوند.

وی در ادامه با اشاره به فرمایش امام صادق (ع) که می‌فرمایند: بالاترین امر به معروف عمل به آنچه می‌گویی است، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم جوانان را به اصل اسلام و دین جذب کنیم، مدعیان مذهبی باید به آنچه می‌گویند عمل کنند.

کی‌مرام در رابطه با یکپارچه‌گی حوزه و دانشگاه بیان‌داشت: بارها در صحبت‌های رهبری دیده شده که مسئولین را به یکپارچه‌گی میان حوزه و دانشگاه امر می‌کنند در صورتی که در عمل شاهد این مساله نیستیم، زمانی که دانشگاه همسو با حوزه نباشد هیچ‌گاه اختلاف افکنی و شبهه از سمت دشمنان نظام وارد نمی‌شود، باید طلاب آستانه تحمل‌شان را بیشتر کنند تا بتوانند وارد دانشگاه شوند، اینکه روحانیون ما در پوسته خود باشند و تحمل صدای نقد دانشجو را نداشته باشد درست همان کاری است که دشمن می‌خواهد.

این پژوهشگر مذهبی در پایان اذعان داشت: باید باور کنیم که امروزه دشمنان در جذب نیروی جوان و از طریق مختلف موفق بودند و توانستند سبب اختلاف بین نسل‌ها شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.