ساز ناکوک دولت در جهت سازندگی ایران


« تهران نیوز » از نقش نیروهای نظامی در سازندگی کشورهای توسعه یافته گزارش می‌دهد ؛

ساز ناکوک دولت در جهت سازندگی ایران

درخواست رئیس‌جمهور از سپاه در واقع نشئت گرفته از یک دیدگاه پذیرفته شده در اقتصاد جهانی و منطقه‌ای است که نقطه اتصال توسعه‌یافتگی و تأمین امنیت ملی است. چه در کشورهای توسعه‌یافته و چه در کشورهای در حال توسعه، نظامی‌ها نقش مهمی در سازندگی کشور و اقتصاد دارند و بنا به ضرورت‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در بخش‌هایی از اقتصاد حضور مؤثر و تعیین‌کننده دارند.


 حجت‌الاسلام حسن روحانی در اول تیرماه در مراسم ضیافت افطاری با فعالان اقتصادی در سخنانی با اشاره به این‌که تلاش دولت یازدهم از ابتدا حذف تصدی‌گری در وزارتخانه‌ها بوده، اظهار داشت: در ابتدای دولت همه وزرا قول می‌دهند اما بعد از گذشت مدتی گویا تصدی‌گری لذت‌بخش می‌شود و برای عبور از آن بهانه و دلیل می‌آورند که البته ممکن است این دلایل درست باشد.

وی در ادامه سخنان خود در ارتباط با اصل ۴۴ مبنی بر واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی گفت: ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ برای واگذاری اقتصاد به مردم بود اما بخشی از اقتصاد که دست دولت بی‌تفنگ بود را به یک دولت با تفنگ تحویل دادند.

این سخنان بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای و مجازی در پی داشت به‌گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان این سخن رئیس‌جمهور را حمله تندی به نهادهای انقلابی و سازندگی کشور توصیف کردند. سخنی که به نظر کارشناسان تضعیف‌کننده نهادهای فعال در عرصه اقتصادی بود، نهادهایی که با درخواست خود دولتی‌ها و در جهت رفع مشکلات معیشتی مردم و دغدغه‌های اقتصادی دولتی‌ها تلاش می‌کردند.

حضور یا منع حضور نهادهای نظامی در عرصه سازندگی و اقتصاد، محل بحث‌های فراوانی میان موافقان و مخالفان شده است. عده‌ای ورود این نهادها به اقتصاد را مخل بازار رقابتی و گروهی دیگر حضور آنها را به سود کشور می‌دانند.

حضور دستگاه های نظامی در عرصه اقتصاد در کشورهای پیشرو از جمله  ایالات متحده امریکا، روسیه، چین و بسیاری از کشورهای اروپایی دیده می شود که دارای یک ساز و کار مشخص است.

در ایران همه نهادهای نظامی از جمله سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و حتی وزارت اطلاعات سابقه کار اقتصادی داشته و دارند ولی از نظر حجم فعالیت‌ها، نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پررنگ‌ بوده و در تمامی دولت‌های پس از جنگ تحمیلی سابقه داشته است.

دکتر روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در سال ۹۲ حضور سپاه را در عرصه اقتصاد ضروری دانست و آن را قانونی خواند و رسماً از این نهاد کمک خواست تا پروژه‌های ملی را اجرایی کند. وی تأکید کرد که سپاه رقیب بخش خصوصی و مردم نیست و پروژه‌هایی را انجام می‌دهد که از توان بخش خصوصی خارج است.

درخواست رئیس‌جمهور از این نهاد در واقع نشات گرفته از یک دیدگاه پذیرفته شده در اقتصاد جهانی و منطقه‌ای است که نقطه اتصال توسعه‌یافتگی و تأمین امنیت ملی است. چه در کشورهای توسعه‌یافته و چه در کشورهای در حال توسعه، نظامی‌ها نقش مهمی در سازندگی کشور و اقتصاد دارند و بنا به ضرورت‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در بخش‌هایی از اقتصاد حضور مؤثر و تعیین‌کننده دارند.

نگاهی به نظام اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد که بیشتر توان اقتصادی این کشور بر روی دوش دستگاه‌های نظامی است به‌گونه‌ای که پا را فراتر گذاشته و در مسائل پزشکی هم دخالت می‌کند.

همچنین در ترکیه نیروهای مسلح این کشور به‌طور رسمی در حوزه اقتصادی حاضر هستند و در بحث توریستی فعالیت گسترده‌ای دارند که رقیب بخش خصوصی هستند و دولت ترکیه نیز آنها را ارجح‌تر از بخش خصوصی می‌داند زیرا توریسم را گره خورده با امنیت خود می‌داند.

به هر شکل امروز در ادبیات اقتصاد نظامی، توجه اساسی به زیرساخت‌ها و توسعه صنعتی وظیفه ذاتی نظامی‌ها در زمان صلح است و به موازات ابعاد امنیت ملی، امور سیاسی، اقتصادی، محیط زیست و … از نهادهای نظامی طلب می‌شود. در واقع نهادهای نظامی باید آن بخش از اقتصاد را پوشش دهند که بخش خصوصی علاقه خاصی برای فعالیت ندارد یا حضور این نهاد، می‌تواند موجب تشکیل کنسرسیومی شود که بخش خصوصی را به میدان بکشاند.

 

*حال اگر سپاه در پروژه‌های ملی حضور پیدا نمی‌کرد

در صورتی که سپاه پاسداران در مسائل اقتصادی کشور به‌ویژه پروژه‌های بزرگ شرکت نمی‌کرد اولاً که پیمانکاری در ایران وجود نداشت که توان پرداخت حتی ۲۰ درصد از بودجه این پروژه‌ها را داشته باشند ثانیاً قطعاً هیچ پیمانکاری که نگاهی سودمحور به حضور در پروژه‌ها دارد نمی‌تواند با طلب ۲۵ هزار میلیارد تومانی از دولت همچنان به کار مشغول باشد مگر یک نهاد نظامی که در چارچوب نگاه امنیت ملی یک کشور، امور را به پیش می‌برد بنابراین بر همین اساس در ایران اولویت با مسائل غیرانتفاعی است.

 

*سپاه رقابت را از بخش خصوصی می‌گیرد

دکتر فتاحی ، کارشناس اقتصاد یکی از مخالفان حضور سپاه در عرصه اقتصاد کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی تهران نیوز در |رتباط با سپردن پروژه‌ها به سپاه اظهار داشت: به نظر من نهاد نظامی ماموریتش تامین امنیت است و نباید وارد کار اقتصادی ، فرهنگی ، آموزشی ، بهداشتی ، اجتماعی ، سیاسی و … شود.

وی گفت: کار اقتصادی باید در شرایط رقابتی توسط توسط دولت به پیمانکار واگذار شود چراکه در هیچ پیمانکاری توان رقابت با یک ارگان نظامی را ندارد و از طرفی سپاه مالیات نمی‌دهد به همین منظور نمی‌تواند در رقابت اقتصادی شرکت کند.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در مناقصات باید همه در شرایط یکسان باشند و هر کجا تبعیض صورت گیرد بخش خصوصی عقب می‌ماند.

وی در ارتباط با عدم پرداخت مطالبات سپاه پاسداران در ارتباط با پروژه‌های که دولت به آن واگذار کرده است ، خاطر نشان کرد: به دلیل ضعیف بودن بخش خصوصی که ناشی از تمرکز سرمایه و فلج بودن بانک‌ها است نیاز است که بخش دولتی ورد پیدا کند نه بخش حکومتی.

 

*گفتار روحانی در تضاد منافع ملی است

دکتر امینی ، فعال اقتصادی و استاد دانشگاه استرالیا در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی تهران نیوز در ارتباط با اظهارات روحانی بیان داشت: همان مهمی که رئیس‌جمهور کشورمان نیز بدان اشاره می‌کند، قدری قابل تامل هست، در خصوص دیدگاه ریاست قوه مجریه، در خصوص این‌گونه موارد، معمولاً وقتی وی در مورد منافع ملی کشور از بعد اقتصادی صحبت می‌کنند، مفاد گفتار ایشان صریح و روشن هست ولی وقتی در مقام یک شخصیت سیاسی زبان گشوده و می‌گشایند این چنین نبوده و نیست و تا حدودی گفتار ایشان در تضاد با منافع ملی و در خارج از کادر مسئولیت پذیری حقوقی اقتصادی اساسی در قبال حقوق ملت بوده.

وی گفت: معمولاً بعد از انتخابات ریاست قوه مجریه دیگر، به‌عنوان رئیس جمهور کشور مطرح و ضروری است ایشان از ورود به اظهار نظرهای جناحی سیاسی خودداری و در راستای اصول مربوطه به ریاست قوه مجریه در قانون اساسی مخصوصاً سوگندنامه مربوطه عمل و گام بردارند  چراکه  خروج موضوعی از حیطه ریاست قوه مجریه، بدون شک هزینه های زیادی را بر کشور مخصوصاً برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کرده و مانع رشد و توسعه واقعی کشور شده و خواهد شد.

فعال اقتصادی و استاد دانشگاه استرالیا با اشاره به طلب دولت به پیمانکاران خاطر نشان کرد: دولت حساب پیمانکاران بخش خصوصی خیلی دیر تسویه می‌کند به همین خاطر بخش خصوصی دیگر رقبتی به حضور در پروژه‌های ملی را ندارد این در حالی است که ورود سپاه به اقتصاد کشور خواست دولت بوده است.

این درحالی است که حجت‌الاسلام روحانی بارها از ضعیف بودن بخش خصوصی سخن گفته است.

 

*سپاه به با اصرار دولت وارد عرصه سازندگی شد

سرلشکر محمد علی جعفری ، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از جلسه شورای راهبردی سازندگی سپاه با بیان این‌که خود را مامور به حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن می‌دانیم، گفت: معتقدیم تلاش برای قطع وابستگی معیشت مردم و اقتصاد کشور از بیگانگان یکی از مصادیق اصلی این حفاظت و حراست است.

وی با اشاره به برخی انتقادها و اظهارنظرها پیرامون فعالیت‌های سپاه در حوزه سازندگی کشور تأکید کرد: سپاه هرگز متقاضی کار اقتصادی نبوده است. ما به درخواست دولت‌ها و با اصرار آنها و بدون اینکه حتی دولت، به بسیاری از تعهدات خود در قبال سپاه عمل کنند، وارد عرصه سازندگی شدیم.

سرلشکر جعفری با بیان این‌که سپاه فعالیت اقتصادی و انتفاعی نمی‌کند، گفت: فعالیت‌های ما در عرصه محرومیت زدایی، سازندگی و خنثی‌سازی راهبردهای دشمن برای فشار اقتصادی به کشور است.

وی افزود: نمی‌شود که آقایان کارهای سخت را با کمترین منافع به سپاه واگذار کنند و به پروژه هایی که سپاه می سازد افتخار کنند، اما در مقابل و در حالیکه هزاران میلیارد تومان بابت پروژه‌ها بدهکارند علیه سپاه با بی انصافی حرف بزنند.

فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه اگر فعالیت‌های سازندگی سپاه نبود، تحریم‌های ادامه دار تاکنون عرصه را بر دولت و کشور تنگ می‌کرد، گفت: مبنای ما این است که باید ایران را بدون اتکا به بیگانگان بسازیم، همانطور که فازهای مختلف پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس و بسیاری از سدهای عظیم کشور و صدها پروژه بزرگ دیگر در طول سال های اخیر با روحیه جهادی و انقلابی به ثمر نشسته است.

 

*انتقاد نسبت به موضوع‌گیری برخی گروه‌های سیاسی برای تضعیف سپاه

حمید بنایی ، عضو کمیسیون عمران مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی « تهران نیوز » با انتقاد از موضوع‌گیری برخی گروه‌های سیاسی برای تضعیف سپاه اظهار داشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شده است و در دوران دفاع مقدس هم شاهد حضور مردمی در سپاه برای جنگ با رژیم بعث عراق بودیم و کارنامه درخشان سپاه در ایجاد امنیت کشور، بر هیچ کسی پوشیده نیست و می‌توان گفت که بسیج و سپاه علاوه بر ابعاد نظامی، در موضوعاتی همچون اقتصاد مقاومتی هم فعال هستند و به فرموده امام خمینی (ره)، اگر سپاه نبود، کشور هم نبود.

وی گفت: باید بپذیریم که هرجا سپاه مردمی ورود پیدا کرده است، کارها به خوبی انجام گرفته است و باید قدردان این نیروهای انقلابی به‌عنوان ستون‌های جمهوری اسلامی ایران باشیم و از یاد نبریم که دشمن از این نیروی مردمی، وحشت دارد و تا زمانی که اتحاد و همدلی بین نیروهای مسلح ما وجود دارد، دشمن حتی اجازه فکر تجاوز به خاک کشورمان را به خود راه نمی‌دهد.

همان‌طور که تجربه‌ها در دنیا نشان می دهد یکی از راه‌های توسعه در اقصتاد سپردن پروژه‌های بزرگ به دست نیروهای نظامی است. در ایران سپاه پاسداران به خواست دولت در جهت محرومیت زدایی قدم‌های بسیار خوبی برداشت. در زمان تحریم‌ها نقش سپاه در خودکفایی را هیچ فردی انکار نمی‌کند.

دولت مدتی است که به بهانه‌های مختلف نیروهای انقلابی به‌ویژه سپاه را مورد هجمه قرار می‌دهد که به گفته سخنگوی قوه قضائیه این رفتار دولت نشان از بروز یک فتنه جدید دارد.

انتهای متن/*

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.